Waarom de gebruikelijke oplossingen zoals loopbaancoaching en assessments bij mij niet werkten?

Ze hebben een te korte termijn:

Ons oerbrein houdt niet van verandering. Wanneer we willen veranderen, moeten we het dus om de tuin leiden door stiekeme mini stapjes te zetten, grote veranderingen hebben dus tijd nodig. Daarom dat je door loopbaancoaching, workshops of assessements, door de korte termijn geen grote veranderingen kan realiseren.

Ze geven geen ruimte om écht na te denken:

Echt contact maken met onszelf heeft tijd nodig en kunnen we alleen zelf. Zo à la minute antwoorden op de vragen van een loopbaancoach of op de multiple choice vragen van een assessment, dat werkt niet voor mij. Ik moet dat kunnen laten bezinken en nadenken (liefst ergens alleen in de vrije natuur). Vandaar dat spreken met een loopbaancoach, vragenlijsten invullen of een workshop niet doeltreffend zijn voor mij omdat je geen ruimte krijgt tot echte zelfreflectie.

Ze zijn te oppervlakkig:

Achter onze weerstand om te veranderen zitten eigenlijk onze angsten. Tekort denken zit in ons patroon en wanneer we willen veranderen moeten we hier dus inzicht in krijgen en weten hoe je hier mee moet omgaan. Loopbaancoaching en assessments gaan hier niet diep genoeg op in. Onze angsten blijven daardoor onbewust onze keuzes bepalen, waardoor je niet durft te kiezen voor wat je echt wil.

Ze zijn niet duurzaam:

In ons leven gaan we altijd hindernissen tegenkomen. Daarom is het belangrijk dat we duurzame technieken leren die we op elk moment in ons leven en bij elke hindernis opnieuw kunnen inzetten.

Loopbaancoaching en assessments helpen je niet om je te wapenen tegen alle hindernissen die nog op jouw pad gaan komen.


Wat er dan wel werkt?

Een methode die wel werkt, moet dus werken met kleine stapjes, genoeg tijd geven om na te denken (liefst in de natuur), inzicht geven in onze weerstand tegen verandering en tools aanreiken die je je leven lang kan gebruiken.

En toevallig is het programma van JouwAvontuur hier nu net op gebaseerd :)

De JouwAvontuur-methode is gebaseerd op de volgende drie elementen:

1) De 13-fasen techniek

Er werd de afgelopen decennia heel wat onderzoek gedaan naar de processen achter verandering. Op basis van deze onderzoeken, blijkt dat een succesvol veranderingsproces gekenmerkt wordt door verschillende fasen. De meest efficiënte en duurzame verandering wordt volgens experts (Napoleon Hill, David de Kock, Arjan Vergeer, ...) tot stand gebracht door het doorlopen van 13 fasen. De 13 fasen van het programma zijn gebaseerd op deze techniek en 'gepimpt' met eigen inzichten. Het programma bestaat uit deze fasen: 

 

  1. Verlangen
  2. Nood
  3. Impact
  4. Onafhankelijkheid
  5. Weelderigheid
  6. Verbeelding
  7. Research
  8. Teamgenoten
  9. Plan
  10. Actie
  11. Volhouden
  12. Overwinnen
  13. Bedanken

De 13-fasen worden doorlopen tijdens het 13-weken durende programma.


2) De kracht van buiten zijn

Door in de natuur te vertoeven kun je een grote, positieve invloed uitoefenen op je fysieke én mentale gezondheid. Vijf redenen waarom buitenlucht en je gezondheid hand in hand gaan:

 

Buitenlucht is stukken gezonder dan binnenlucht. 

  • Veel alledaagse activiteiten – koken, schoonmaken, douchen, de was drogen, kaarsen branden en zelfs printen – beïnvloeden de luchtkwaliteit in huis. Binnenlucht is soms tot wel vijf keer ongezonder dan buitenlucht.
Buitenlucht verbetert je humeur
  • Ons lichaam is geëvolueerd om te leven in de buitenlucht. Als we te veel binnen zitten, missen we de oppeppende kracht van natuurlijk licht op het ‘gelukshormoon’ serotonine en worden we somber.
Buitenlucht spoort aan tot bewegen
  • Het menselijk lichaam is gebouwd om te bewegen. Iets simpels als je ene voet voor je andere voet zetten stimuleert direct allerlei processen waaronder je bloedcirculatie en een goede doorbloeding zorgt voor meer energie in je cellen. 
Buitenlucht vermindert stress
  • Wandelen doet de hoeveelheid cortisol in je bloed afnemen.

Buitenlucht verbindt

  •  Buiten zijn in de natuur vervult ook onze behoefte om tot iets dat groter is dan onszelf te behoren.
  • Door de natuur voelen we ons verbonden met het grotere geheel, we voelen onze roots en hoe alles verbonden is met elkaar, we voelen dat we een onderdeel zijn van het heelal.
3) Kaizen

Gebaseerd op de Japanse methode, Kaizen.

De gedachte is eenvoudig: grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes te nemen in de richting van je doel. De methode is even eenvoudig; stel kleine vragen, denk kleine gedachten, onderneem kleine acties en los kleine problemen op. Het bewijs is onomstotelijk: kleine stappen omzeilen de automatische weerstand van de hersenen tegen nieuw gedrag. Het doel: verander je leven zonder angst en tegenslag. Het resultaat is verbijsterend!


De kleine stapjes zijn in het JouwAvontuur-programma omgevormd tot 'snackbites' die je op eender welk moment van de dag kan verorberen via een app op je smartphone.


Door elke dag een klein stapje te zetten zal de verandering efficiënt en duurzaam gerealiseerd worden.


Door dit programma te volgen, zal je eindelijk:


• Ontdekken wie je in essentie bent en waar je energie van krijgt en hoe je krachtige keuzes maakt die bij je passen


• Ontdekken waar de noodzaak in je leven zit om deze keer niet terug te vallen in oud gedrag


• Ontdekken hoe je onzekere gedachten kunt veranderen in een mindset die je helpt


• Je eigen regels kiezen en je niks meer aantrekken van de verwachtingen en voorwaarden van anderen


• Leren hoe je met alles wat jij bent, kunt en hebt meegemaakt, van waarde kunt zijn voor een ander en hoe je hier van kan leven


• Leren te voelen welke mensen je energie geven en hoe je om kunt gaan met mensen die je veel energie kosten


• Zien wat je nu in de weg staat om je dromen te verwezenlijken en je doelen te halen - en leren hoe je dit op lost


Dans met je hart en je voeten zullen volgen.